Algoritme op Facebook wordt aangepast in strijd tegen nepnieuws

Geen categorie
5 februari 2018

Facebook heeft het al eerder aangekondigd, maar nog niet alle ondernemers zijn ervan op de hoogte! Het sociale netwerk gaat zeer binnenkort zijn algortime wijzigen. Wat houdt dat concreet gezegd in? Dit houdt in dat het soort berichten dat je bovenin je tijdlijn ziet, gaat wijzigen. Dit doen ze om meerdere redenen. Ten eerste willen ze zo voorkomen dat het omstreden fenomeen nepnieuws minder aanwezig wordt. Ten tweede doen ze dit om meer nieuws vanuit je Facebookvrienden prominent in beeld te krijgen in plaats van alle bedrijfsupdates.

Volgens de Volkskrant zegt Zuckerberg hetvolgende over deze ingreep:

‘In een bericht op zijn eigen Facebook laat Mark Zuckerberg er geen misverstand over bestaan: zijn bedrijf is de laatste jaren doorgeschoten bij het voorrang geven van bedrijven en nieuwsmedia. Het evenwicht is daardoor zoekgeraakt volgens Zuckerberg: de lijsten van Facebook-gebruikers worden gedomineerd door video’s en berichten van commerciële partijen. Berichten van vrienden en familie sneeuwen daardoor onder. Dat moet anders: in het vervolg zullen die laatste prominenter zichtbaar zijn.’

 

Is dit perse slecht nieuws voor ondernemers? Nee! Je moet alleen heel kritisch kijken naar de berichten die je plaatst. Het nieuwe algoritme wordt niet alleen gebaseerd op likes, comments en shares, maar er komen met de update ook nieuwe voorwaarden bij. Zo werkt het zeer negatief voor je ranking op Facebook wanneer jouw bericht vaak verborgen wordt door de personen die het lezen. Hierdoor ziet Facebook dat het geen authentiek bericht is en dit wordt afgestraft. Facebook geeft verder aan ook naar real-time signalen te kijken, zoals Facebookvrienden die reageren op jouw bericht. Het is de bedoeling dat authentieke berichten hierdoor voortaan hoger in de feed verschijnen.

 

Al met al moeten ondernemers dus inzetten op interactie, authenticiteit én natuurlijk zorgen dat mensen niet alleen hun pagina volgen, maar ook van de optie ‘als eerste weergeven in het nieuwsoverzicht’ gebruik gaan maken! Succes ??

 

Facebook past algorimte aan in strijd tegen nepnieuws

WhatsApp ons